Budjettiluokan perhereissu Visulahteen

Päätimme viime viikonloppuna vähän yllättäen lähteä Mikkeliin. Vasta torstaina myöhään illalla varasimme hotellihuoneen ja ostimme liput Visulahteen. En ole aikoihin käynyt Mikkelissä ja itse joskus lapsena olen käynyt Visulahdessa, mutta siitä ei ole muistikuvia kun olen ollut niin pieni.

Automatkat olivat positiivinen yllätys
Me emme ole matkustaneet lasten kanssa näin pitkiä matkoja autolla, ellei sitten lasketa pari vuotta sitten tekemäämme mökkireissua jolloin mukana oli vain yksi vauva. Kauhukuvissa näin, että yksi matkapahoinvoiva lapsi oksentaa ja toinen vetää heti kaaressa perässä. Ajattelin matkalla olevan reilusti tappelua, tönimistä ja huutamista. Mutta ei! Menomatkalla taaperolla meni vähän hermo loppumatkasta, mutta muuten sujui ongelmitta.
Paluumatkalla kiersimme vielä Hollolassa sijaitsevan Kiikunlähteen kautta, eli koukkasimme reitiltä ja ajoimme suunnilleen tunnin pidemmän matkan verrattuna menomatkaan. Lapset olivat tosi hienosti. Vähän he liimailivat tarroja toisiinsa ja murustivat sipsiä takapenkille, mutta autokin on jo siivottu sekä imuroitu reissun jäljiltä.

27€ sisäänpääsymaksu
Liput maksoivat 27€ yhdeltä hengeltä ja alle 3v lapset pääsevät ilmaiseksi. En tiedä uskoiko myyjä edes lipunmyyntipisteellä rannekkeita noutaessa pojan olevan alle 3v kokonsa puolesta, mutta ei mun tarvinnut kelakorttia esille kaivaa.
Visulahteen siis pääsee euron halvemmalla kun esimerkiksi Puuhamaahan. Kuitenkin jos itse vertaan näitä kahta paikkaa, niin itse tykkäsin enemmän Puuhamaasta jossa kävimme vuosi sitten. Visulahdessa oli huomattavasti vähemmän aikuisille tekemistä ja itse puuhailtavat tekemiset, kuten kiipeilytelineet ynnä muut ovat selkeästi suunnattu isommille lapsille unohtaen perheen pienimmät.
Sitten taas lähes kaikki huvipuistolaitteet on suunnattu vain lapsille ja suurimmassa osassa on painorajoitus sen 50kg, joten aikuinen ei pääsisi edes mukaan. Kaikki pienet eivät osaa edes olla itsenäisesti näissä laitteissa. Meidän taapero kyllä meni hienosti kaikkiin laitteisiin joihin pääsikin ihan itse ja tuli vielä pois ilman kiukkua. Koen kuitenkin aikuisten maksavan lipun hinnan vain sen takia, että näkee lasten aidon riemun ja pääsee uimaan heidän kanssa.

2v vesipeto oli onnessaan
Meidän poika on sellainen vesipeto, että kyllä meinas äitiä välillä hirvittää. Allas oli sen verran syvä, että jos hän meni istumaan niin vettä olisi tullut suuhunkin. Hän laski vesiliukumäestä ja itse nappasin alhaalla vastaan. Vietettiin reilusti aikaa allaspuolella ja lopulta sieltä pois lähteminen ei ollut päivän kohokohta. Parasta oli kuitenkin nähdä kuinka paljon hän oikein nautti. Lisäksi vesi oli viileämpää kuin ulkoilma, sillä aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja ulkona oli suunnilleen 30c lämmintä. Tuntui itsestäkin ihanalta päästä hieman viilentymään hellepäivänä, joka lopulta päättyi ukkosrintamaan.

Mentiin pääosin omilla eväillä
Viime kesästä viisastuneena me ei syöty puistossa ruokia. Vuosi takaperin maksoimme Puuhamaassa sievoisen summan aterioista ja en ole ikinä esimerkiksi yhtä huonoja ranskalaisia syönyt. Nämä kaksi puistoa ovat saman omistajan alla, joten ajattelin ruuan tason olevan suunnilleen samanlaista ja varauduttiin reilusti omilla eväillä. Ostimme kyllä myös yhdet makkaraperunat, jotka jaoimme. Eikä ollut kummoinen makuelämys.
Meillä oli mm elovenan välipalakeksejä, banaania, smoothiepusseja ynnä muuta joka säilyi lämpimässä. Heti Visulahdesta lähdettyämme suuntasimme lähimpään Prismaan, jossa oli myös paljon muutakin ostamaan syötävää ennen hotellille menoa.

Hotellihuone reilu kilometrin päässä Mikkelin keskustasta
Vertailimme hotellihuoneiden hintoja. Tietenkin näin viimetingassa ei ollut mitään hyviä ennakkovaraajien etuja tai muutenkaan valinnanvaraa ei ollut mahdottoman paljoa. Löysimme kuitenkin ihan asiansa ajavan hotellihuoneen, joka kustansi meidän perheeltä 89€/yö. Huoneesta löytyi reilun kokoinen jääkaappi, mikro, tuuletin, tv, suihku, wc, pari pöytää, levitettävä vuodesohva ja sängyt. Huonona puolena tietenkin oli se, että hintaan ei kuulunut aamiainen. Tästä syystä ostimme kaupasta myös ilta- ja aamupalat kaappiin, jotka sitten söimme. Verrattiin esimerkiksi Hotel Scandicin hintoja joihin olisi sisältynyt yöpymisen lisäksi myös aamiainen, niin eipä huvittanut yhdestä ateriasta pulittaa 200€ enemmän kuin tästä yöpymisestä.

Jäätelöt Mikkelin torilla ja kaupungin kiertelyä
Kiersimme kävellen hieman Mikkelin keskustaa. Olin luvannut 5v tytölle, että jos jaksaa kävellä vielä pitkän päivän päätteeksi niin saa valita mieluisen jäätelön itselleen. Torilla olevalta jäätelökioskilta hän sai sitten tämän kesän ensimmäisen suklaahippupehmiksen, joka oli omien sanojensa mukaan "ihan parasta". Lisäksi kävimme ihailemassa myös Mikkelin kirkkoa, aika upea!

Pakko sanoa, että olipa ihana reissu ja nyt jaksaa hyvin olla koko viikon yksin lasten kanssa lomalla kun mies on töissä.