Vaunuja on monenlaisia, mutta mitkä ominaisuudet oikeasti ovat tärkeitä?

Monissa vauvaryhmissä on taas ollut kymmeniä, ellei jopa satoja erilaisia keskusteluja aiheesta: vaunut. Minkälaiset ovat hyvät? Mitä ominaisuuksia kannattaisi oikeasti olla? Onko parempi olla isot katujyrät, jotka kulkee pellolla ja hangessa vai onko parempi olla pienikokoiset vaunut, jotka menee helposti takakonttiin. Voisiko näistä löytyä jokin toimiva välimuoto? Tarvitseeko olla kääntyvät etupyörät vai ei ja onko tärkeätä saada lapsen kasvot kumpaan suuntaan tahansa? Ilmakumirenkaat vai umpikumpi? Monenlaisia kysymyksiä!

Näin neljännen lapsen kohdalla sitä osaa jo miettiä, että mitkä ominaisuudet vaunuissa ovat oikeasti tärkeimpiä ja joista ei voi luopua. Aikanaan esikoista odottaessa vaunuvalinta meni niin pahasti pieleen, että jo siitäkin tuli opittua hyvin paljon. Toki olihan niissä silloin edes heittoaisa, joka oli omasta mielestäni hyödyllinen ominaisuus. Jos olisin esikoista odottaessa perehtynyt vaunuihin olisin ostanut jotkut aivan toisenlaiset. Kuitenkin tuolloin opiskelijan tuloilla ei ostettu kun yhdet halvimmista. Lisäksi jos suunnitelmissa olisi ollut tuolloin jo toinen lapsi pienellä ikäerolla niin ehdottomasti olisi kannattanut panostaa sellaisiin yhdistelmävaunuihin, jotka olisi saanut muokattua kahdelle. Nykypäivänä niitäkin löytyy useammaltakin eri merkiltä. 

Britax, Bugaboo, Stokke, Emmaljunga, Ora, Bumbleride..
Meidän taloudessa on ollut useammat eri merkkiset vaunut tai rattaat. Aikanaan ne ensimmäiset olivat Oran yhdistelmävaunut ja jos mukaan laskuihin ei oteta Emman matkarattaita, niin vaunuista ne olivat painavimmat ja raskaimmat työntää. Silti vaikka kyydissä oli kevyt ja pienikokoinen lapsi. Osa meidän kärryistä on ollut oikeasti hyviä ja osa hieman hutihankintoja, jotka ovat joutaneet kiertoon hyvinkin äkkiä. Toisille jotkut ominaisuudet ovat tärkeämpiä ja toisille taas ei ole niin väliä, kunhan on pyörät alla ja liikkuu eteenpäin. Mutta mitkä ovat ne tärkeät jutut mun mielestä? 

Rattaiden/vaunujen tulee mahtua helposti autoon
Meillä on ollut reilu vuoden verran melko pienikokoinen auto käytössämme. Takakonttiin mahtui juuri ja juuri meillä käytössä olleet Stokken rattaat ja vähän jotain muuta tavaraa. Ei tullut kuuloonkaan lähteä autolla kauppaostoksille niin, että takakontissa olisi ollut rattaat tai muuta tavaraa. Ei mennyt kun parisen viikkoa auton hankinnasta, että ajoimme lastentarvikeliikkeen pihaan ja käytiin ostamassa matkarattaat. Mukaamme tarttui todella pienikokoiset Bugaboo Antit, joihin on saatavilla jos jonkinmoista lisävarustetta sadesuojasta aina mukitelineeseen asti. Melko helpot laittaa kasaan ja istuimen saa kumpaan suuntaan haluaa. Ketterät ja kevyet työntää asfaltilla ja kauppakeskuksessa. Kuitenkaan Porvoon vanhan kaupungin mukulakivillä niillä ei kovin nätisti liikuta eteenpäin. Hyvänä bonuksena painoraja on isompi kun monissa muissa rattaissa. Bugaboon matkarattaat ovat kevyet nostella ja mahtuvat helposti vaikka vaatekaappiin silloin kun niitä ei tarvitse. Meillä on ollut alkuvuodesta asti omat vain kaapissa säilytyksessä ja odottamassa seuraavaa käyttäjää. 

Vastasyntyneen kaukalo täytyy ehdottomasti saada kiinni vaunujen runkoon!
Yksi tärkeimmistä kriteereistä nyt tulevan vauvan vaunuja hankkiessa oli se, että turvakaukalon saa helposti ja vaivattomasti kiinni runkoon. Mikään ei ole hankalampaa kun kantaa paikasta toiseen 4-5kg kaukaloa, jossa on vielä lisäksi useamman kilon kokoinen vauva. Päädyimme siis ostamaan Britax GO big 2 - yhdistelmävaunut. Meillä oli melko samanlainen yhdistelmä 2,5v pojan vauva-aikana käytössä, vaikka tuolloin ei vielä omaa autoa ollutkaan. Kävimme kuitenkin tuolloin reissussa Pohjois-Karjalassa ja muutenkin oli kätevä saada aina kaukalo vaunujen runkoon kiinni. Nyt tosin vaunuista meillä on uudempi malli ja kaukalosta myös. On helppoa kun voi vain ajaa kauppakeskuksen parkkihalliin, napata rattaiden rungon takakontista, nostaa kaukalon autosta ja naksauttaa kiinni. Kevyttä ja helppoa liikkumista. Toki vaihtoehtona voisi olla myös siirtää vauva kaukalosta vaunuihin nukkumaan, mutta itse koen ainakin äärimmäisen hankalana vaihtoehtona herätellä pientä tuhisijaa täysin turhan takia. Kaikki vauvat ei myöskään nukahda helposti uudelleen, joten siltäkin kannalta ajateltuna tämä meidän ratkaisu on kätevä. 

Ilmakumirenkaat ei sovi meille
Meillä on ollut parit eri vaunut, joissa on ollut ilmakumirenkaat. Voin sanoa näin omalla kokemuksella, että ei oo mikään maailman paras keksintö. Ei oo ollut ihan yksi tai kaksi kertaa kun on pitänyt lähteä johonkin ja heti pihalle päästyä olen huomannut, että hitto kun renkaisiin täytyy pumpata lisää ilmaa. Lähtö viivästyy ja jatkuvasti saa olla pumppailemassa. Olen ihan yllättynyt siitä, että kuinka huonosti ilmakumirenkaissa pysyy ilma. Meillä nuo ilmakumirenkailla varustetut vaunut ovat tulleet uusina, niin voin vain kuvitella hieman vanhempien renkaiden kohtalon, jos on hankkinut käytetyt vaunut.

Lumessa ja hiekkatiellä täytyy päästä eteenpäin
Hillittömässä lumihangessa ei kulje yhdetkään vaunut eteenpäin, mutta pienessä hangessa tietyistä ominaisuuksista on hyötyä. Ajatellaanpa vaikka, että etupyörät ovat minikokoiset ja takapyörät isot. Tällöin on aivan toivotonta päästä eteenpäin lumihangessa, jolloin ainoa vaihtoehto on vetää vaunuja perässä. Renkaiden koko on tässä suhteessa melko ratkaiseva asia.
 Lukittavat eturenkaat on myös aika hyvä ominaisuus talvisäällä. Muulloin sen sijaan kääntyvät etupyörät ovat aivan täydellinen keksintö, joka tekee vaunujen työntämisestä huomattavasti helpompaa ja kevyempää. Meidän taaperolla aikaisemmin käytössä olleissa Emmaljungan rattaissa ei ole kääntyviä etupyöriä, mutta muuten ne kulkevat nätisti säällä kuin säällä eteenpäin. Lisäksi meillä on aikaisemmin ollut myös yhdet toiset vastaavanlaiset Emmaljungan Scooterit, jotka todistetusti kestää reilusti isompaakin lasta tai jopa kahta samaan aikaan. Niiden kohdalla painoraja ei kerro mitään, kun taas esimerkiksi Stokken rattaisiin en olisi edes uskaltanut laittaa painorajan ylittävää lasta. 

Tilava tavarakori?
Jos ei omista autoa tai muuten vain liikkuu paljon vaunuilla, voi iso tavarakori olla melko tärkeä ominaisuus. Kyytiin voi olla kiva saada pienet kauppaostokset, sisältäen vessapaperit ja vaipat. Harvoissa vaunuissa on oikeasti hyvin tilaa tavaroille, mutta esimerkiksi näissä meidän Britaxeissa on aika hyvänkokoinen tavarakori, johon mahtuu enemmänkin tavaraa tarvittaessa. Vaikka harvemmin nykyään roudaan tavaroita vaunuilla, sillä autolla on paljon helpompaa käydä kaupassa ja muutenkin helpompi liikkua kaikki hiemankin pidemmät matkat. 

Työntöaisan säätö?
Oletko hyvinkin eri pituinen puolisosi kanssa? Jos vastaus on kyllä - on tärkeätä huomioida se vaunuja ostaessa. Pystyvätkö molemmat vanhemmat työntämään vaunuja mukavasti ilman kyyristelyä? Onneksi lastentarvikeliikkeisiin voi aina mennä koeajamaan vaunuja ja tutustumaan niiden ominaisuuksiin, eikä ostopäätöstäkään tarvitse heti tehdä. Aina voi ensin fiilistellä ja halutessaan etsiä hyväkuntoiset samanlaiset vaikka tori.fi palvelusta. 

Aina kannattaa pohtia, että mitkä asiat ovat itselle tärkeitä ja mitkä ominaisuudet ovat kaikista tärkeimpiä. Niiden pohjalta on helppo alkaa käymään läpi, että mikä voisi olla juuri omaan elämäntilanteeseen paras vaunuvalinta. Aina hyvät ominaisuudet eivät tarkoita myöskään kalleinta hintalappua. Tietyt merkit maksavat enemmän kun toiset. Löytyykö ehkä vielä vanhempaa mallia myynnistä uutena, eikä sitä uusinta uutta? Onneksi vaunuviidakosta löytyy aina valinnanvaraa ja aina voi vaihtaa vaunuista toisiin, mikäli jokin asia ei miellytä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voiko toiselle antaa kierrätyslahjan vai ei?

Minkälaisia ajatuksia herättää jos puhutaan, että on saanut kierrätetyn lahjan tai antanut jotain itselle tarpeetonta jollekin toiselle lahj...