Miksi en ottanut mieheni sukunimeä?

Vihdoin ja viimein avioliiton myötä meidän koko perheellä on yhteinen sukunimi. Ulko-ovessa lukee vain yksi nimi, kun vihdoin huoltomies sai poistettua ylimääräisen nimen ovesta. Osa pidempään meitä seuranneista tietääkin, niin meidän lapsillakin on alusta asti ollut minun sukunimeni. Monesti lapsille annetaan isän sukunimi, vaikka vanhemmat eivät olisi naimisissa ja naimisiinmennessä useimmiten nainen ottaa miehen sukunimen, mutta me emme toimineet perinteisesti. 

Itselleni sukujuuret on tärkeät
Olen jo suhteen alkuaikoina sanonut miehelleni, että jos jonakin päivänä tulemme menemään naimisiin niin en halua vaihtaa sukunimeäni. Olen itse sitä mieltä, että sukunimellä olevat juuret ovat tärkeitä ja haluan itse jatkaa juuri tästä sukuhaarasta nimen kulkemista eteenpäin. Isäni sisko aikoinaan vaihtoi naimisiinmenon yhteydessä sukunimensä, eikä isälläni ole muita sisaruksia tai lapsia joten koen, että on minun tehtävä jatkaa nimen kulkemista eteenpäin. Toki omat lapset tulevat sitten aikanaan itse päättämään, että ottavatko puolison sukunimen vai jatkuuko nimi edelleen heidän lasten kautta eteenpäin.

Mies otti minun sukunimen
Olen iloinen siitä, että mies halusi vaihtaa sukunimensä naimisiinmenon myötä. Hän tietää kuinka tärkeitä nämä nimiasiat ovat minulle ja aikanaan ei ole tarvinnut lastenkaan kohdalla taistella sukunimen valinnasta. Monesti lapsille annetaan isän sukunimi, vaikka vanhemmat eivät olisi naimisissa mutta ei meillä. 
Joku voisi ajatella, että miten ihmeessä sain hänet suostumaan nimen vaihtamiseen. En kuitenkaan painostanut häntä sukunimiasiassa vaan hän itse sanoi, että voi vaihtaa nimensä sillä tietää paljonko asia merkitsee minulle ja onhan se myös kivempi, että koko perheellä on yhteinen nimi. Joskus aikaisemmin olin kuitenkin sivulauseessa sanonut, että entä jos ottaisi saman sukunimen kun lapsilla ja minulla. Selkeästi hän oli jäänyt pohtimaan asiaa ja lopulta tehnyt päätöksen.

Naimisiinmennessä nimenvaihto on lähes ilmaista
Avioliiton yhteydessä sukunimen vaihtaminen ei maksa lähes mitään. Jos nimen haluaisi vaihtaa ihan vain huvikseen, niin tällöin se maksaisi. Toki esimerkiksi uudet viralliset henkilötodistukset ja pankkikorttien uusiminen kustantaa aina jokusen euron. Meillä miehen täytyi uusia oikeastaan vain passi, ajokortti ja pankkikortti, sekä täytyi itse ilmoittaa muutamaan paikkaan nimenmuutoksesta. Näistä edellämainituista passi olisi täytynyt muutenkin jossain vaiheessa uusia, sillä edellinen ei ollut enää voimassa. Loppujenlopuksi siis aika simppeliä, eikä ollenkaan iso homma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voiko toiselle antaa kierrätyslahjan vai ei?

Minkälaisia ajatuksia herättää jos puhutaan, että on saanut kierrätetyn lahjan tai antanut jotain itselle tarpeetonta jollekin toiselle lahj...